30 Σεπ 2010

Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ

του Ηλία Σφέτσου
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα της αρχαιότητας είναι ο επονομαζόμενος «Αστρολάβος των Αντικυθήρων» που τελικά αποδεικνύεται ότι δεν ήταν αστρολάβος αλλά αστρονομικός υπολογιστής, δηλαδή κάτι σαν ένα πλανητάριο σε μικρογραφία.
Κάποιοι σφουγγαράδες τον βρήκαν το 1901 κοντά στα Αντικύθηρα σε ένα ναυάγιο ρωμαϊκής εποχής. Η διαδικασία ανέλκυσης των ευρημάτων του ναυαγίου κράτησε σχεδόν 6 μήνες με ανθρώπινες απώλειες έναν νεκρό και δύο μόνιμα ανάπηρους σφουγγαράδες που συνεργάστηκαν στην ανέλκυση. Αρκετά αργότερα απ' το ναυάγιο ανασύρθηκαν μερικά ακόμα ευρήματα απ' τον γνωστό ερευνητή των βυθών Ζακ Υβ Κουστώ.

Η χρήση του αντικειμένου παρέμεινε άγνωστη για χρόνια. Ο καθηγητής Στάης αντιλήφθηκε πρώτος την χρήση του και ο Ντήν Μέρριττ υπολόγισε την ηλικία του με βάση τον γραφικό χαρακτήρα στον πρώτο αιώνα π.Χ. Στο ερευνητικό κέντρο Δημόκριτος ο καθηγητής Derek de Solla Piere από το πανεπιστήμιο του Yale και ο καθηγητής πυρηνικής φυσικής Χαράλαμπος Καράκαλος ενώνοντας τις δυνάμεις τους, εξέτασαν τον «αστρολάβο» με ακτίνες Χ και Γ και βρήκαν έναν εκπληκτικά περίπλοκο μηχανισμό απροσδόκητο για το 80 π.Χ. που χρονολογήθηκε τελικά η κατασκευή του. Είναι η πιο περίπλοκη γνωστή μηχανική κατασκευή μέχρι το 1200 μ.Χ.!

Ο μηχανισμός που βρέθηκε στα Αντικύθηρα έχει πάρα πολλά μεταλλικά κυκλικά γρανάζια τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο που να εξομοιώνεται η κίνηση κάποιων πλανητών. Ποιος και πώς το κατασκεύασε με τέτοιες αστρολογικές γνώσεις και κατασκευαστική ακρίβεια εκείνη την εποχή παραμένει μυστήριο. Η ανάλυση δείχνει ότι πρόκειται πολύ περισσότερο για αστρονομικό μηχανικό υπολογιστή και λιγότερο για έναν πιο περίπλοκο αστρολάβο.

Στον αστρολάβο υπήρχαν 27 διαφορετικά γρανάζια τα οποία κινούταν ταυτόχρονα σύμφωνα με τις επιλογές μιας χειρολαβής. Όλα βρίσκονταν σε ξύλινο κουτί με πιθανότερες διαστάσεις 33 x 17 x 10 εκατοστά. Στο εμπρός μέρος υπήρχαν δύο ομόκεντροι δίσκοι με ενδείξεις ημερομηνίας σε σχέση με την θέση του ήλιου, και ημερομηνία σε σχέση με την σελήνη. Στην πίσω όψη υπήρχαν δύο δίσκοι. Ο ένας μέτραγε μέρες του σεληνιακού μήνα αλλά και τον υπολογισμό των εκλείψεων σελήνης. Ίσως αυτά φαίνονται απλά, αλλά αντίστοιχοι υπολογισμοί απαιτούν χρήση αριθμών με έξι δεκαδικά ψηφία!
'Αλλη πρωτοποριακή τεχνική εφαρμογή ήταν η χρήση διαφορικού συστήματος κίνησης από μία είσοδο σε δύο εξόδους. Κατά την λειτουργία του διαφορικού η ταχύτητα περιστροφής της εισόδου ισούται με την διαφορά ταχυτήτων των εξόδων. Στον μηχανισμό των Αντικυθήρων το διαφορικό χρησιμοποιείται με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπει τον συσχετισμό των συνοδικών δεδομένων με τα αστρικά!
ανακατασκευή του υπολογιστή των Αντικυθήρων από τον καθηγητή Derek de Solla Piere
Τίποτε ανάλογο δεν ξανασυναντάμε σε οποιαδήποτε μηχανική κατασκευή μέχρι τον 19ο αιώνα!

Ο Μαθηματικός Διονύσης Κριάρης μελέτησε και ανακατασκεύασε αντίγραφο του υπολογιστή των Αντικυθήρων, όπως είχε κάνει παλιότερα και ο καθηγητής Derek de Solla Piere.
Παρόμοιος μηχανισμός δεν έχει βρεθεί οπουδήποτε αλλού. Κοντά στο 500 μ.Χ. συναντάμε μια παρόμοια κατασκευή στο Βυζάντιο που μπορούσε να υπολογίζει με κάποιο μηχανισμό θέσεις ήλιου, σελήνης και πλανητών για ορισμένες γεωγραφικές θέσεις. Η κατασκευή του δείχνει απλούστερη και ευτυχώς σώζεται σε σχετικά καλή κατάσταση στο Μουσείο επιστημών του Λονδίνου όπου μελετήθηκε και ανακατασκευάστηκε από την Τζ.Φίλντ και τον Μ.Ράιτ.

Αρκετά αργότερα, κοντά στο 1200 μ.Χ., συναντάμε παρόμοια κατασκευή από 'Αραβες αστρονόμους που εξελίσσοντας την επιστήμη της αστρολογίας χρησιμοποίησαν αστρολάβους παρόμοιων λειτουργιών. Τα πρώτα ρολόγια επίσης είχαν μεγάλη πολυπλοκότητα γιατί προσπαθούσαν να μετρήσουν όχι την ώρα αλλά σεληνιακές φάσεις και κινήσεις άλλων άστρων.

ΤΟ ΒΗΜΑ

24 Σεπ 2010

"ΛΕΣΒΟΣ" από ψηλά ·


                                                                    το λιμάνι και η πόλη
                                                            το κάστρο της Μυτιλήνης
                                                    το Ρωμαικό υδραγωγείο στη Μόρια
                                                                Μόλυβος ,το κάστρο

                                                                  η παραλία των Βατερών
                                                                                 Σίγρι
                                             Η παραλία και μέρος του κάμπου της Ερεσσού
                                                                       Σκάλα Καλλονής
                                                                             Παραπλέοντας τα νησάκια "Τοκμάκια
περισσότερες φωτογραφίες και τους συντελεστές
://www.facebook.com/photo.php?pid=4906866&fbid=422255351936&id=52630421936&ref=nf#!/album.php?aid=145570&id=52630421936

16 Σεπ 2010

Hindustani classical music. Live - Pt Hari Prasad Chaurasia & Ustad Zakir Hussain

Η ινδική κλασσική μουσική συνεχίζει μέχρι και τώρα να κρατάει το σύστημα του Πυθαγόρα του Σάμιου σαν διαίρεση της μουσικής οκτάβας!


ΙΝΔΙΚΗ ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ

Του Σπύρου Βασιλειάδη



Η Κλασσική –ή αλλιώς– Παραδοσιακή μουσική της Βόρειας Ινδίας, βασίζεται στην RAGA (Μελωδικό σύστημα) και στην TALA (Ρυθμικό σύστημα). Η Raga είναι ένας μουσικός Τρόπος. Πρόκειται για ένα σύνολο από τόνους, που αναλογούν σε μια ιδιαίτερη συναισθηματική διάθεση. Το μουσικό θέμα εκτυλίσσεται με τρόπο κυρίως αυτοσχεδιαστικό, ενόσω ο μουσικός ακολουθεί μια σειρά από σταθερούς κανόνες. Στόχος, η δημιουργία μίας ορισμένης, μουσικής ατμόσφαιρας, ικανής, για να αφυπνίσει την συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση στο ακροατήριο. Η ανάπτυξη της Raga, είναι μια σύνθετη μουσική τέχνη, που για ν’ αποκτηθεί, απαιτείται εντατική και μακροχρόνια εκπαίδευση.

Στοιχεία που συνθέτουν μια Raga :

Μία μουσική κλίμακα με σαφώς καθορισμένα διαστήματα, της οποίας η απαράλλακτη τονική, διατρέχει σταθερά το όλο άκουσμα (σαν το Βυζ. Ίσον).

Καθορισμένες μελωδικές φιγούρες και κοσμητικά στοιχεία, όπως και επικρατέστεροι τρόποι παιξίματος όσον αφορά κάποιες βαθμίδες. Διαφέρουν από Raga σε Raga.

Δύο κεντρικοί τόνοι (Vadi & Samvadi),στους οποίους εδράζεται η μελωδία, καθώς αποτελούν αρχή και τέλος στις μελωδικές φράσεις. Ο ένας εκ των δύο, μερικές φορές, είναι ο θεμελιώδης (η Τονική). Το αισθαντικό εκτόπισμα που φέρουν αυτοί οι δύο χαρακτηριστικοί τόνοι, καθορίζει και τα βασικά εκφραστικά διακριτικά γνωρίσματα της Raga.

Συγκεκριμένα στυλ αυτοσχεδιασμού, που αρμόζουν στον χαρακτήρα της εκάστοτε Raga περισσότερο απ’ ότι άλλα.
Ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Ινδικής μουσικής, είναι ο συσχετισμός των Raga-s, με συγκεκριμένες ώρες της ημέρας και της νύχτας, με τις εποχές του έτους, καθώς και με φαινόμενα της Φύσης. Υπάρχουν Raga-s που παίζονται την αυγή, το πρωινό, το μεσημέρι, το απόγευμα, κατά την δύση του ηλίου, στο πρώτο κομμάτι της νύχτας, τις μεσονύκτιες και τις μεταμεσονύκτιες ώρες.

Από τις σημαντικότερες εποχικές Raga-s, είναι αυτές της εποχής των Μουσώνων και της Άνοιξης. Επιπρόσθετα, συναντώνται και Raga-s που συνδέονται με την βροχή ή την φωτιά. Ο αριθμός των πιθανών Raga-s είναι τεράστιος. Σε ορισμένες σανσκριτικές γραφές γίνεται μνεία για περισσότερες από δεκαέξι χιλιάδες. Οι σημερινοί μουσικοί, παίζουν γύρω στις τριακόσιες.

Η Tala, το αριστοτεχνικό ρυθμικό σύστημα στο οποίο στηρίζεται η Ινδική μουσική, διακρίνεται για το κάλλος αλλά και την πολυπλοκότητά του. Αποδίδεται μουσικά με αυτοσχεδιασμούς, που χρησιμοποιούν συχνά περίτεχνα ρυθμικά σχήματα. Ορισμένοι Ρυθμοί σχετίζονται με συγκεκριμένους μελωδικούς Τρόπους, μια που και η Tala περιέχει εκφραστικό χαρακτήρα, ακριβώς όπως η Raga. Οι αριθμητικές σχέσεις που καθορίζουν την υποδιαίρεση του χρόνου-στον ρυθμό, είναι αντίστοιχες με αυτές της δόμησης των διαστημάτων - στην μελωδία.

Η αισθητική του ρυθμού είναι εξίσου περίπλοκη όσο και η μελωδική αισθητική, ενώ η επίδραση καθενός Ρυθμού στο πεδίο του συναισθήματος, είναι άλλο τόσο βαθιά και ¨διαπεραστική¨ όπως και αυτή της Raga. Σύμφωνα με μια φιλοσοφική αντίληψη, κατανοούμε την Tala ως το ενεργοποιό και ζωογόνο στοιχείο της μουσικής. H Tala εξελίχθηκε από τα μέτρα της Ινδικής Βεδικής ποίησης. Είναι ένα επανεμφανιζόμενο ρυθμικό πλαίσιο, με έναν καθορισμένο αριθμό παλμών (beat), σε συγκεκριμένη διάταξη. Λογίζεται ως η ρυθμική ¨ραχοκοκαλιά¨ της Ινδικής μουσικής. Εκεί απάνω, ο μουσικός υφαίνει τις σύνθετες φράσεις του. Η μουσική καθαυτή, πιθανώς να μην δίνει έμφαση στην Tala όλες τις στιγμές, μολονότι κινείται με τρόπο, ο οποίος υπενθυμίζει την παρουσία της.

Σήμερα, υφίστανται περισσότερες από τριακόσιες πενήντα Tala-s. Μερικές από αυτές περιέχουν λίγους μόνον παλμούς, ενώ άλλες αρκετές δεκάδες. Από αυτές, χρησιμοποιούνται ευρύτερα γύρω στις τριάντα. Για την εκμάθηση και την απομνημόνευση των διαφόρων ρυθμών χρησιμοποιούνται μνημονικά μονοσύλλαβα ονόματα (bol), τα οποία αντιπροσωπεύουν τους διάφορους τρόπους κρούσης των τύμπανων (Tabla ή Pakhawaj). Η βασική ρυθμική ακολουθία στην tabla, ονομάζεται theka.

Όπως παρατηρούμε, η εκτεταμένη ποικιλία σε Raga και Tala, αναβιβάζει τις δυνατότητες για πιθανή μουσική Σύνθεση, στον ανώτατο εφικτό βαθμό. Η ουσιαστική μουσική ολοκλήρωση ωστόσο, επιτυγχάνεται μόνον κατά την άψογη συνένωση αμφότερων των μερών. Στο πρώτο μέρος που ονομάζεται Alap, ο μουσικός αναπτύσσει αγάλια την δομή της Raga, νότα προς νότα, αρχίζοντας από τις χαμηλότερες περιοχές. Στο δεύτερο μέρος, το Gat, εμφανίζεται η συνοδεία του ρυθμικού οργάνου. Το κομμάτι κορυφώνεται σε ένα πολύ γρήγορο tempo,που ονομάζεται Jhalla.


Βιβλιογραφία : Alain Danielou «Εισαγωγή στην Ινδική μουσική » 1η έκδοση 1975.

3 Σεπ 2010

«Μελωδίες Ποιητών».

Στα πλαίσια του 28ου  Φεστιβάλ Γειτονιάς του Δήμου Νέας Χαλκηδόνας, οι διεθνούς φήμης λυρικοί καλλιτέχνες Σόνια Θεοδωρίδου και Αντώνης Κορωναίος, συμπράττουν με τη χορωδία του Δήμου Νέας Χαλκηδόνας το φωνητικό σύνολο Eklipsis και την 11μελή ορχήστρα δωματίουNuovArte υπό τη μουσική διεύθυνση και ενορχήστρωση του μαέστρου Ματθαίου Λεγάκη σε μία συναυλία μελοποιημένης ποίησης με τίτλο «Μελωδίες Ποιητών».


Το πρόγραμμα περιλαμβάνει μουσική μεγάλων Ελλήνων συνθετών (Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Μαρκόπουλου, Λάγιου, Πλάτωνος κ.α.)
σε ποίηση των Οδ. Ελύτη, Γ. Σεφέρη, Κ. Καρυωτάκη, Μ. Αναγνωστάκη, Ν. Γκάτσου, Μ. Ελευθερίου και άλλων.

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010
Ανοιχτό Θέατρο «Πολυχώρος» Δροσίνη 11 - Νέα Χαλκηδόνα
Ώρα 21:00 - Είσοδος ελεύθερη