27 Οκτ 2011

Θεέ μου, κάνε με....

Όλα αυτά τα αγαθά πού έχομε κάθε μέρα γύρω μας και τα νομίζομε τίποτα, ένα ζεστό κρεβάτι, ένα καθαρό φαγητό, νερό να πλυθούμε, ρούχα να φορέσαμε, φιλική συντροφιά, τους δικούς μας - Θεέ μου, κάνε με να καταλαβαίνω καθημερινά την αξία τους, να καταλαβαίνω το πόσο εύκολα μπορούν όλα αυτά να γίνουν άφαντα μέσα σε μια μέρα από μπροστά μου και να μεταμορφωθώ σε ένα βρωμερό, πειναλέο, κουρελιασμένο ανθρώπινο πλάσμα, πού άλλα ανθρώπινα (αυτό είναι το απίστευ­το) πλάσματα το σπρώχνουν με τον υποκόπανο ή με κλοτσιές μέσα σε μπουντρούμια ή συρματοπλεγμένα στρατόπεδα, με μια ψωριασμένη κουβέρτα, ωσότου αρρωστήσει, σακατευτεί, ξεψυχήσει, παλαβώσει ή άποσκελετωθεί της πείνας...

Θεέ μου, κάνε με να καταλαβαίνω καθη­μερινά και να τιμάω αυτά τα λίγα, ή πολλά, πού τα έχω σήμερα, ένα καθαρό κρεβάτι, μια γωνιά ζεστή, το ψωμί, το κρασί, το τραπέζι ετούτο με το χαρτί και το μολύβι... Θεέ μου, κάνε με.


Ζήσιμος Λορεντζάτος - Σύμμεικτο 558

http://trelogiannis.blogspot.com/

23 Οκτ 2011

Ο Άη Λαός



Εγκαταβιώνουν σε μικρά κελιά και κρατούν ζωντανά παμπάλαια μοναστήρια και στερεώνουν τον κόσμο με τον ιδρώτα της ψυχής τους, με ταπείνωση πραγματική και προσευχή. Στη γέφυρα, τιμόνι ή στο λιοπύρι της μηχανής, πάντως στη λαμαρίνα για μήνες, ανέστιοι, περνάνε όλα τα χρόνια τους με μια βαλίτσα στο χέρι. Με την αγωνία του σεφτέ και το κουβάλημα ξεκουβάλημα προσπαθούνε κάθε μέρα, με νύχια και με δόντια να κρατήσουνε ανοιχτό το μαγαζί, να ζήσουνε την οικογένεια, να μην διώξουνε τους υπαλλήλους τους. Από ξενύχτι σε ξενύχτι, τα κορίτσια με τις λευκές μπλούζες τρέχουν για να γίνει όπως πρέπει η νοσηλεία, γιατρεύουνε πόδια, χέρια ενίοτε στάζουνε το βάλσαμό τους σε άρρωστες ψυχούλες.

Πάντα έτοιμοι για το μεροκάματο με βούρτσες και πινέλα, με σφυριά και καλέμια, πιτσιρικάδες και γκριζομάλληδες, ανεβαίνουν τη σκαλωσιά ν’ ανέβουν τη ζωή, να υπάρξει το σπιτικό, να ζήσουνε τους αδύναμους, να σπουδάσουνε τα παιδιά. Βρεγμένοι ως το κόκκαλο, απ’ το πρωί ως το βράδυ, μαζεύουνε τις ελιές τους να τις πάνε στο εργοστάσιο, να γίνει λάδι, να μαλακώσει η τραχιά ζωή, να γίνει τροφή και μέλλον. Στο εργαστήρι τους σκυμμένοι σε έναν υπολογιστή ώρες πολλές ελέγχουν, εξετάζουν, ανακαλύπτουν και μας παρέχουν ασφάλεια για τα βρέφη και τους γέροντες. Αλωνίζουνε τα πόστα τους, πέρα δώθε, πέρα δώθε με τον δίσκο στα χέρια, κατάκοποι και ευγενείς, με την προσμονή του πουρμπουάρ που όλο και λιγοστεύει. Μια ώρα με το λεωφορείο πήχτρα, χειμώνα καλοκαίρι, πάνε στα γραφεία και τα καθαρίζουνε και καθαρίζουνε σκάλες, κάνοντας πολλές μετάνοιες, και μια ώρα πίσω με το λεωφορείο πήχτρα, μουρμουρίζοντας λογαριασμούς και χρωστούμενα. Και πόσοι ακόμα και πόσος κόπος, και τι προσπάθεια και τι καρπούς. 

Και όλα τούτα σε μια πατρίδα που άκουσε χορικά και έπη, που ξημερώθηκε για να αφουγκραστεί τον Όρθρο και τις παρακλήσεις, που τεντώθηκε περήφανη να καμαρώσει το “Αέρααα…”. Στο τόπο τον στενό και άνυδρο, στον τόπο του Αρχιπελάγους.  Έχουμε ρίζα γερή όμως και φύλλωμα που ξεδιψά με τη λίγη μόλις πρωινή υγρασία… Τι ζητάει αυτός ο λαός; Το ελάχιστο και τον παν. To μικρό και το μέγα. Σεβασμό και δικαιοσύνη…
http://eistinplorin.blogspot.com/

19 Οκτ 2011

«Ἀπό μικρό κι ἀπό τρελό...»


Πᾶνε χρόνια πολλά πού γνώρισα, ὡς μαθήτρια, ἕνα τρελοκόριτσο, πού συνδύαζε καί τίς δύο ἰδιότητες γιά τήν παραγωγή τῆς ἀλήθειας. Τό ἐν λόγω τρελοκόριτσο, ἀντί νά μοῦ γράφει ὅσα ἀπαιτοῦσαν τά «μουρλά» τοῦ ὑπουργείου Ὑπνοπαιδείας –καί τώρα διά βίου παθήσεως- μοῦ γέμιζε τίς κόλλες του «κουφά», ἔτσι γιά νά μέ «κουφάνει». Ἕνα τέτοιο κουφό ἦταν καί τό ἀκόλουθο παραινετικό: «Κάνε τή ζωή σου μακριά καί χρήσιμη σάν χαρτί ... τουαλέττας»!

Εἶχε μιά περίεργη «φιλοσοφία» γιά τή ζωή. Ἡ βιοθεωρία της εἶχε συμπυκνωθεῖ στό ἀπόφθεγμα: «Ἡ ζωή εἶναι μιά ντομάτα· ἄλλος τήν τρώει σαλάτα κι ἄλλος τήν τρώει στή μάπα». Ἐξίσου περίεργη ἦταν ἡ ἀντίληψή της γιά τό σχολεῖο. Γράφει γι’ αὐτό: «Τό σχολεῖο θέλει διάβασμα· τό διάβασμα θέλει χρόνο. Ὁ χρόνος εἶναι χρῆμα. Καί τώρα δέν εἶναι καιρός νά ξοδευόμαστε».
Χρησιμοποιοῦσε μ’ ἕναν δικό της τρόπο τή γραμματική. Κάποτε σέ μιά γλωσσική ἄσκηση μοῦ εἶχε γράψει: «Ἡ βία εἶναι θηλυκό τοῦ βίος». Καί στό περιθώριο εἶχε προσθέσει: «Γι’ αὐτό ὁ βίος μας εἶναι ἀβίωτος»! Ἀπεχθανόταν τήν ὑπουργοπαιδική ἄσκηση βίας στό νεανικό μυαλό μέσω τῆς «παπαγαλίας» γιά νά ἐξασφαλίσει κανείς μεγάλο βαθμό. Γιά ἕνα τέτοιο «παπαγαλάκι» μοῦ εἶχε πεῖ: «Ἄν ὁ Θεός ἔβρεχε μυαλά, αὐτός θά κρατοῦσε ὀμπρέλλα». Σοφόν, ἀλλά τό «παπαγαλάκι» ἔγινε λίγο μετά ὑπουργός. Ἡ Μαρία, ἔτσι λεγόταν τό «τρελοκόριτσο», μοῦ ἐκμυστηρεύτηκε –μεγάλη πιά- ὅτι γιά ὅλα τά «κουφά» πού συμβαίνουν στή χώρα μας, φταίει ἐν πολλοῖς ὁ Θεός. Δέν εἶχε πεῖ ὁ Χριστός «Μακάριοι οἱ πτωχοί τῷ πνεύματι;».
Δέν τῆς ἔλειπαν οἱ πολιτικές ἀνησυχίες. Συχνά μοῦ ἔγραφε: «Ὁ Χριστός πέθανε· ὁ Μάρξ πέθανε. Κι ἐγώ τελευταῖα δέν αἰσθάνομαι καλά». Κάποτε στό σχολεῖο ἄλλος καθηγητής τούς ἔβαλε ἔκθεση γιά τόν πόλεμο καί τήν εἰρήνη. Ἡ Τρελο-Μαρία βρῆκε τήν εὐκαιρία νά γράψει: «Γιατί οἱ σφαῖρες σφυρίζουν ὅταν παίζουν; Γιατί τό ‘παίζουν’ ἀδιάφορες». Ὁ καθηγητής σημείωσε στό πλάι: «εἶσαι ἐκτός θέματος». Κι ἡ Τρελο-Μαρία πρόσθεσε ἀπό κάτω κάτι χυδαῖο: «Ἄν ὁ αὐνανισμός (δέν τό ἔγραψε ἔτσι) ἦταν προσευχή, θά γινόμασταν ὅλοι ἄγιοι». Τήν ἴδια παρομοίωση εἶχε κάνει μέ τούβλα κι εἶχε ἐξαγάγει τό συμπέρασμα: «Τότε ἡ Ἑλλάδα θά εἶχε γεμίσει οὐρανοξύστες».
Δέν εἶχε καλή ἰδέα γιά τόν σημερινό ἄνθρωπο. Κάποτε μοῦ ἔδειξε ἕναν ἀφορισμό της. Ἴσως ἀρέσει: «Πολλά ἀπό τά δεινά τῆς ἐποχῆς μας ὀφείλονται στό ὅτι οἱ περισσότεροι ἀπό τούς ἐργαζόμενους δέν σκέπτονται καί οἱ περισσότεροι ἀπό τούς σκεπτόμενους δέν ἐργάζονται». Τήν ἐνοχλοῦσαν οἱ διακρίσεις ἀνάμεσα στίς γυναῖκες καί τούς ἄνδρες. Σέ τετράδιό της εἶχε σημειώσει σέ περίοπτη θέση: «Ἀκόμη καί σήμερα ἀντιμετωπίζουμε τόν δυνατό ἄνδρα σάν ἕνα γεννημένο ἡγέτη, ἐνῶ μιά δυνατή γυναῖκα σάν ἀνωμαλία τῆς φύσης». Ἡ «Τρελο-Μαρία, ἦταν δυνατή φύση. Τό ἔμβλημά της ἦταν: «Μήν περιμένεις νά χιονίσει, γιά νά δεῖς ἄσπρη μέρα· πέτα κι ἐσύ ἕνα γιαούρτι».
Καί ἡ Μαρία εἶχε πετάξει πολλά καί γι’ αὐτό τήν εἶχαν πετάξει ἀπό σχολεῖα πολλά. Ἦταν ἡ ἐποχή ὅπου κυριαρχοῦσε στό κοινωνικό, πολιτικό, ἀθλητικό μας στερέωμα ὁ Γ. Κοσκωτᾶς. Ὁ μόνος ἀπατεών πού εἶχε ἀποσπάσει τή συμπάθειά μου. Ἡ Μαρία εἶχε ἐνθουσιαστεῖ μέ αὐτό πού τότε εἶχα γράψει στά «Πολιτικά Θέματα» προειδοποιητικά: «Ἀπατεών συμφυρόμενος μέ πολιτικούς κινδυνεύει νά ... διαφθαρεῖ»! Καί τό χειρότερο: νά μπεῖαὐτός στή φυλακή καί οἱ ἄλλοι νά μείνουν ἀπέξω. Ἡ Μαρία, ἐργαζόμενη πιά, μοῦ τηλεφωνοῦσε καί μέ ἐρωτοῦσε: Πῶς εἶναι δυνατό, πῶς εἶναι θεμιτό ἕνας ἄνθρωπος κο-σκοτεινός νά ἑλκύει τό θαυμασμό τῶν πολλῶν; Κι εἶναι δυνατό κάποιοι λίγοι πού τόν ἀπορρίπτουν νά ἔχουν δίκιο; Ἰδού τό συμπέρασμά της: «Ἑκατομμύρια μύγες δέν μποροῦν νά κάνουν λάθος· φάε κι ἐσύ Κοσκατά». Καμιά φορά τή μάλωνα γιά τήν ἀθυροστομία της. Μοῦ ἔδινε τό λόγο της πώς δέν θά ξαναπεῖ κακές κουβέντες. Μά τόν ἀθετοῦσε διαρκῶς σάν πολιτικός. Ὅταν τή μάλωνα, εἰδικά γι’ αὐτό, μοῦ ἀπαντοῦσε: «Τό ἴδιο κάνει κι ὁ κ. Ἀνδρέας Παπανδρέου». Ὅμως ἡ «Τρελο-Μαρία» ἦταν πιό στοχαστική: «Ὁ καλύτερος τρόπος γιά νά κρατήσεις τό λόγο σου εἶναι νά μήν τόν δώσεις». Τή φράση αὐτή εἶχε ἀφιερώσει στόν τότε πρωθυπουργό.


Καί ἡ Μαρία εἶχε πετάξει πολλά καί γι’ αὐτό τήν εἶχαν πετάξει ἀπό σχολεῖα πολλά. Ἦταν ἡ ἐποχή ὅπου κυριαρχοῦσε στό κοινωνικό, πολιτικό, ἀθλητικό μας στερέωμα ὁ Γ. Κοσκωτᾶς. Ὁ μόνος ἀπατεών πού εἶχε ἀποσπάσει τή συμπάθειά μου. Ἡ Μαρία εἶχε ἐνθουσιαστεῖ μέ αὐτό πού τότε εἶχα γράψει στά «Πολιτικά Θέματα» προειδοποιητικά: «Ἀπατεών συμφυρόμενος μέ πολιτικούς κινδυνεύει νά ... διαφθαρεῖ»! Καί τό χειρότερο: νά μπεῖ

Τελευταῖα μάλιστα τοῦ ἔγραψε κι ἕνα ἄλλο ἀπόφθεγμα: «Γάμός ἐστι συνάντησις ποδοσφαιρική μέ διαιτητή τήν πεθερά». Τῆς εἶπα: «Μαρία, αὐτά δέν εἶναι πράγματα σοβαρά». Κι αὐτή εἶχε ἀμέσως ἕτοιμη τἠν ἀττάκα: «Ἄ, ἐννοεῖς αὐτά πού κάνει ὁ πρωθυπουργός;». Ἡ Μαρία ἐννοοῦσε τόν τότε πρωθυπουργό πού πήγαινε γιά νυμφίος σέ μιά ἡλικία πού κανονικά κάθε σοβαρός ἄνθρωπος θά πρέπει νά προπονεῖται γιά ... πτῶμα!
Ποτέ δέν ἤθελα σέ παλιούς ἤ νέους μαθητές μου νά ἐκθέτω τούς πολιτικούς. Στεκόμουν ἀσπίδα. Αἴαντας πρό αὐτῶν ἔναντι τῶν ἐπιθέσεων τῶν νεαρῶν. Ἡ πολιτική καί οἱ πολιτικοί μας εἶναι ἐθνικό κεφάλαιο. Ἐξηγοῦσα, λοιπόν, στήν Μαρία ὅτι ὁ τότε πρωθυπουργός εἶναι εξαιρετικά μελετηρός. Τότε μέ τήν ἀρρώστεια μελετοῦσε διαρκῶς ἱστορία. Καί ἰδού ἡ ἀπάντηση τῆς Μαρίας:
«Ὅποιος δέν μελετᾶ τήν ἱστορία κάνει ξανά τά λάθη τοῦ παρελθόντος· ὅποιος τήν μελετᾶ κάνει καινούργια»!
Μέ εἶχε πιάσει ἀπελπισία. Τήν ἐπέπληξα δριμύτατα καί τῆς συνέστησα νά μή διαβάζει βιβλία ἐκρηκτικά ἀλλά βιβλία ἐγκεκριμένα καί συγκεκριμένα, γιά νά φωτισθεῖ τό μυαλό της. Καί ἰδού τί εἰσέπραξα: «Ἕνα ἐγκεκριμένο βιβλίο φωτίζει, ὅταν καίγεται»! (Εὐτυχῶς, πού κανένα δικό μου βιβλίο δέν ἦταν καί δέν εἶναι ἐγκεκριμένο. «Ὑπουργοπαιδικῶς» εἶναι ἀπαγορευμένο).
Ἐπειδή, ὡς ἐκπαιδευτικός, πρέπει νά καλλιεργῶ τήν ἔφεση γιά μελέτη, προσπάθησα νά μπῶ στή Μαρία ἀπ’ Ἀριστερά, λέγοντάς της πώς ὁ Μάρξ ἦταν ἐξόχως μελετηρός. Ἡ ἀπάντηση ἦταν κεραυνός: «Τί ὠφελεῖ ὁ Μάρξ, ὅταν πεινᾶ ἡ σάρξ;». Ἐπεχείρησα τότε καί νά τῆς μπῶ θρησκευτικά. Τῆς μίλησα γιά τόν Μωυσῆ καί τίς ἐντολές πού κατέβασε ἀπό τά ὕψη τοῦ Σινᾶ γιά νά συνετίσει τά ἄγνωμα πλήθη. Ἡ Μαρία, ὅμως, ἀντί νά μάθει τίς 10 ἐντολές προτίμησε νά μάθει τόν «Δεκάλογο τοῦ Τεμπέλη». Φοροῦσε μιά μπλούζα «μακό» πάνω στήν ὁποία ἦταν γραμμένη ἡ πρώτη ἐντολή πού ἔλεγε τό ἐξής: «Γεννηθήκαμε κουρασμένοι καί ζοῦμε γιά ν’ ἀναπαυόμαστε». Ἔνιωθε ἀγάπη γιά τόν πλησίον: «Ὅταν δεῖς κάποιον νά ξεκουράζεται, βοήθησέ τον». Κατ’ ἀντίθεση πρός τόν τότε πρωθυπουργό πού θυσίασε τήν ὑγεία του στό βωμό τῶν λαϊκῶν συμφερόντων, ἡ Μαρία ἔδειχνε μεγάλο ἐνδιαφέρον γιά τήν προληπτική ἰατρική: «Ἄν αἰσθανθεῖς διάθεση γιά ἐργασία, ξάπλωσε νά σοῦ περάσει». Εἶχε διακοσμήσει τό δωμάτιό της μέ τά γνωστά σλόγκαν: «Κανείς δέν πέθανε ἀπό ὑπερβολική ἀνάπαυση» καί «Ἄν ἡ δουλειά εἶναι ὑγεία, τότε ζήτω ἡ ἀρρώστεια»! Τῆς ἐξηγοῦσα πώς ἄν δέν δουλέψει δέν θά βγάλει λεφτά νά ζήσει. Καί μ’ ἀποστόμωνε: «Τά λεφτά κόλποις κτῶνται»!

Καμμιά φορά μοῦ τό ἔπαιζε ἀναρχική. Εἶχε γράψει στήν τσάντα της: «Ὅσο ὑπάρχουν μπάτσοι, θά εἴμαστε Ἀπάτσοι». (Ἔτσι μέ οι τό τσοι). Τῆς εἶπα:
-«Μαρία, οἱ Ἀπάτσι δέν κλίνονται». Καί ἰδού τό θαῦμα τῆς ἑλληνικῆς παιδείας:
-«Μπά, καί οἱ πρόεδροι τῶν ΔΕΚΟ γιατί κλείνονται;» (Κάποιος τότε εἶχε κλεισθεῖ στή φυλακή).
-«Μαρία, τῆς λέω ἀπελπισμένος, ἐγώ σέ μαθαίνω γραμματική καί σύ μοῦ μιλᾶς γιά πολιτική;»
-«Κατάλαβα, μοῦ εἶπε. Γραμματική καί πολιτική δέν ἔχουν σχέση. Γι’ αὐτό ὁ κ. Κουτσόγιωργας μιλάει ἔτσι». Καί ποῦ νά ἄκουγε τόν νῦν πρωθυπουργό!
Ὅπως καταλαβαίνει ὁ ἀναγνώστης, κάθε συζήτηση μέ τή Μαρία μέ ὁδηγοῦσε σέ ἀδιέξοδο. Δέν εἶχε κανένα σεβασμό καί γιά κανέναν. Οὔτε καί γιά τόν κ. Σωτήριο Κωστόπουλο, ὅταν ἔπαιζε τότε τόν κυβερνητικό ἐκπρόσωπο. Συνήθιζε νά λέει, ὅταν ἄκουγε τίς γλαφυρές ἀνακοινώσεις του: «Καλύτερα νά σωπαίνεις καί νά σέ νομίζουν ἠλίθιο παρά νά μιλᾶς καί νά μήν ἀμφιβάλλει κανείς γι’ αὐτό». Γενικά θεωροῦσε τόν θεσμό αὐτό ἄχρηστο καί χρήσιμο μόνο γι’ ἀποτυχημένους. Θεμελίωνε τή θέση της μάλιστα φιλοσοφικά: «Ὁ ἐπιτυχημένος ἄνθρωπος προσπαθεῖ νά μάθει ἀπό τά δυνατά σημεῖα τῶν ἄλλων. Ὁ ἀποτυχημένος σχολιάζει τ’ ἀδύνατα σημεῖα τῶν ἄλλων».
Κάποτε πού διαβάσαμε στό σχολεῖο ἕνα δοκίμιο τοῦ Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου πού ἔλεγε πώς «οἱ αὐριανοί ἄνθρωποι δέν θά ἔχουν παιδική ἡλικία», ἡ Τρελο-Μαρία εἶπε εἰς ἐπήκοον ὅλων: «Γι’ αὐτό στά ΚΑΠΗ μοιράζουν δωρεάν τήν ‘Αὐριανή’;». Στήν μεγάλη ἱστορική φάση τῶν «καλύτερων ἡμερῶν», πού μᾶς εἶχε ὑποσχεθεῖ ὁ τότε πρωθυπουργός, πού οἱ ἱστορικοί τοῦ μέλλοντος θά τήν ὀνομάσουν «περίοδο Κοσκωτᾶ», ἡ Μαρία, ἀντί νά γράφει ἱστορία, ὅπως ὁ μακαρίτης Ἀντώνης Τρίτσης, ἔγραφε ἐπιγράμματα: Θαυμάστε ἕνα: «Ὅταν οἱ ἐλέφαντες φεύγουν, ἀναγαλλιάζει τό χορτάρι». Τό θυμήθηκα πρόσφατα, ὅταν εἶδα δέσμιο τόν κ. Στρώς Κάν, πού ἔγινε ὅ,τι κάνει στήν τουαλέττα του. Αὐτό εἶχε πεῖ καί γιά μᾶς.

Τά χρόνια πέρασαν, ἡ Μαρία ἔγινε γιά ἕνα διάστημα Νεο-Ορθόδοξη, ἀλλά μπερδεύτηκε καί βρῆκε τόν ἑαυτό της ἀφοῦ παντρεύτηκε ἕνα μπρατσωμένο παιδί. Ἔκαναν μαζί πέντε παιδιά πού τ’ ἀνατρέφει αὐστηρά, κόβοντάς τους κάθε ἐπαφή μέ τήν τηλοψία καί τό ραδιόφωνο καί ἔχοντας ὑπό αὐστηρό ἔλεγχο τήν πρόσβασή τους στό διαδίκτυο. Τήν ἐρώτησα «γιατί;». -«Εἶναι ἁπλό, μοῦ εἶπε: «Ράδιο καί τηλεόραση κατασκευάζουν μεγάλους ἀνθρώπους γιά μικρούς λαούς. Κι ἐγώ θέλω τά παιδιά μου νά μεγαλώσουν· ὄχι νά εἶναι αἰώνια μωρά.». Καί σ’ ὅ, τι ἀφορᾶ τό διδίκτυο ἡ Μαρία μοῦ εἶπε: «Ἀπό ὄργανο ἐλευθερίας μπορεῖ νά γίνει ὄργανο στυγνῆς τυραννίας». Πρόσφατα τή συνάντησα στή λαϊκή ἀγορά. Τέλη Μαΐου μέ βροχή καί κρῦο πολύ. Μοῦ εἶπε μέ θλίψη:
Τίποτε δέν ἀνεβαίνει πιά στήν Ἑλλάδα. Ἀκόμη καί ἠ θερμοκρασία φοβᾶται νά ἀνεβεῖ».

16 Οκτ 2011

Αξιόπουστο - Ελληνο-Γκαπικό...ερμηνευτικό λεξικό !!!

πηγή : Liston
Τα σαρδάμ δεν είναι πάντα αθώα. Ιδίως τα σαρδάμ των πολιτικών.
Τις περισσότερες φορές πίσω από το σαρδάμ ενός πολιτικού κρύβεται μία βαθύτερη σκέψη του, κρύβεται δηλαδή η αλήθεια.
Συνήθως όλοι μας μένουμε στην επιφανειακή φαιδρότητα των σαρδάμ και τα προσπερνάμε χαμογελώντας. Σ’ αυτό το ποστ ( έργο σε διαρκή εξέλιξη) θα συλλέξουμε τα πιο χαρακτηριστικά σαρδάμ του Γ.Α.Παπανδρέου και θα αποκαλύψουμε τις αλήθειες που κρύβονται πίσω από αυτά. “In the mind of G.A.P” λοιπόν ή με άλλα λόγια “γλώττα λανθάνουσα τα αληθή λέγει”.

Ξεκινάω το Ελληνο-Γκαπικό ερμηνευτικό λεξικό με λίγα σαρδάμ του Γ.Α.Π που έχω πρόχειρα στο μυαλό μου.

“Αξιόπουστα” : (Λέξη που ο Έλληνας πρωθυπουργός χρησιμοποίησε αντί της λέξης “αξιόπιστα”).
Τι είχε πραγματικά στο μυαλό του : Είμαστε άξιοι και ικανοί να κάνουμε οποιαδήποτε πουστιά σε βάρος του ελληνικού λαού. Γι’ αυτό είμαστε αξιόπουστοι.
“Έλλειμμες” : ( την χρησιμοποίησε αντί της λέξης Έλληνες).
Τι σκεφτόταν πραγματικά : Εκεί που θα εκτοξεύσουμε το έλλειμμα της Ελλάδας, οι φουκαράδες που θα μείνουν σ’ αυτήν δεν πρέπει να λέγονται Έλληνες αλλά Έλλειμμες. Τό’πιασες το αστείο Άνκελα;
“Μουνόδρομος” : (λέξη που χρησιμοποίησε για να χαρακτηρίσει την αναγκαιότητα της πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνησή του).
Βαθύτερη σκέψη: Μεγάλε τα κάναμε μουνί καπέλο (pussy hat) με το ΔΝΤ και την τρόϊκα. Πού θα μας βγάλει αυτός ο δρόμος; Μήπως να τα μαζέψω και να πάρω δρόμο;
“Στις κάλτσες”:(προεκλογική φράση, προτροπή στους ψηφοφόρους του πασόκ να προσέλθουν όλοι στις “κάλπες”)
Κρυμμένο νόημα: Στις κάλτσες!Κρύψτε τα ευρώ σας στις κάλτσες. Ερχόμαστε κουφάλες!
Μηδέν εις το πηλήκιο”: (Φράση που ξεστόμισε στην Κοζάνη τον Σεπτέμβρη του 2009, για να χαρακτηρίσει την αναποτελεσματικότητα των αντιπάλων του)
Ναι! Έκανε λάθος ακόμα και στην φράση “μηδέν εις το πηλίκο” που χρησιμοποιούν μαθητές δημοτικού στην πράξη της διαίρεσης, μπερδεύοντας το αποτέλεσμα της διαίρεσης- πηλίκο με το στρατιωτικό κάλυμμα της κεφαλής- πηλήκιο.
Τι είχε στο μυαλό του: Χμ… Μηδέν εις το πηλίκιο. Κάθε ερμηνεία δεκτή.
Ο Χρ. Γιανναράς πάντως είχε γράψει εύστοχα τότε:
Υπήρξε υπουργός Παιδείας, υπουργός Εξωτερικών, ετοιμάζεται να είναι αυριανός πρωθυπουργός των Ελλήνων. Και δεν ξέρει να ξεχωρίσει το «πηλίκον» από το «πηλήκιο» (…) Δεν φταίει που είναι ανελλήνιστος ο μεθοδικά κατασκευασμένος «ηγέτης». Δεν είχε παιδικά βιώματα πατρίδας στην Ελλάδα ούτε γλώσσα μητρική τα ελληνικά. Το κρίμα και η ιστορική ευθύνη είναι των παραιτημένων από τη σκέψη και την κρίση τους ψηφοφόρων.
“Κυβερνητικές γυναικολογίες”: (αντί για “κυβερνητικές γενικολογίες”! )
Το απόκρυφο μήνυμα του… εξαποδώ: Ελλειμίδες και Έλλειμες,ανεξαρτήτως φύλου, μετά από κάθε κυβερνητική εξαγγελία για νέα μέτρα θα πρέπει να περνάτε από γυναικολόγο για να διαπιστώσετε αν μείνατε έγκυοι. Σας πηδάμε που σας πηδάμε, μη σας γκαστρώσουμε κιόλας.
[H φράση σταχυολογήθηκε από την "Φεγγαρένια"]
“Καλή Ανάσταση” (θα μου πείτε ότι αυτό δεν είναι σαρδάμ αλλά ευχή. Μόνο που είναι άκαιρη ευχή. Ο Γ.Α.Π ευχήθηκε “Καλή Ανάσταση” στον ελληνικό λαό, την Κυριακή του Πάσχα, μια ολόκληρη μέρα δηλαδή μετά την Ανάσταση. Επομένως είναι σαρδαμο-ευχή. Είναι σαν να εύχεσαι σε νεόνυμφους “και του χρόνου” ή σε κηδεία να λες στους τεθλιμμένους συγγενείς “και στα δικά σας”).
Ποια είναι όμως η κρυμμένη αλήθεια της φράσης αυτής :Αν ο Χριστός έμεινε στον τάφο 3 μέρες και μετά αναστήθηκε, εσείς με τον Γολγοθά που σας ετοιμάζουμε θα μείνετε θαμμένοι για 30 χρόνια. Επομένως “καλή ανάσταση” ελληνικέ λαέ, αλλά μέχρι τότε θα ήθελα “άκρα του τάφου σιωπή”.
[ Το περιστατικό και την φράση (μαζί με σχετικό βίντεο) μας το υπενθύμισε στα σχόλια του ποστ ο Δημήτρης]
Στα σχόλια μπορείτε να προσθέσετε τα αγαπημένα σας σαρδάμ του ΓΑΠ και τις δικές σας ερμηνείες. Μαζί θα ολοκληρώσουμε το Ελληνο-Γκαπικό ερμηνευτικό λεξικό.Πάμε!

10 Οκτ 2011

ΠΑΟΚ και ξερώ ψωμί

Έκθεση μαθητή με θέμα: “Χαρακτηρίστε τον Μέγα Αλέξανδρο”




6 Οκτ 2011

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013


δεν πλερώνω δεν πλερώνω


Τειρεσία… Τειρεσία… θα σε βλέπω από κει πάνω… θα γελάω και θα σε κλάνω… Στο πα και σου το δηλώνω… δεν πλερώνω δεν πλερώνω… Στο πα και στο υπογράφω… κοίτα τώρα που σε γράφω… Μη μου λες πάλι τα ίδια… Παρ το σάκο με τα απίδια..

1 Οκτ 2011

ο σκιτσογράφος





Όταν ένας σκιτσογράφος αποφασίζει να καταγράψει τις κοινωνικές αδικίες, οι ηγέτες είναι καλύτερα να κλείνουν τα μάτια τους και να....
τρέχουν. Έτσι απλά. Χωρίς πολλές φανφάρες και βαρύγδουπες εκφράσεις σας παρουσιάζω την σημερινή κοινωνία μέσα από τα μάτια ενός σκιτσογράφου, που ελπίζω μία μέρα να γνωρίσω γιατί δυστυχώς δεν ξέρω ούτε καν το όνομά του. Έχει όμως τον αμέριστο σεβασμό και θαυμασμό μου, αν αυτό σημαίνει κάτι.